Werknemersangst leidt tot veel fouten
Anne-Marije Buckens
07/29/2023
2 min
0

Werknemersangst leidt tot veel fouten

07/29/2023
2 min
0

De zomertijd maakt reislustig, dus besloot ik om samen met een vriendin de Schotse hooglanden te gaan ontdekken. Omdat we beiden een druk bestaan leiden, vonden we het handig om een volledig georganiseerde Fly & Drive te boeken bij een van ’s lands bekendste reisgiganten. Alles geregeld en uitgestippeld en altijd iemand om op terug te vallen als we het aan de stok zouden krijgen met een Schotse hooglander of al linksrijdend een afgrond over het hoofd zouden zien. Je betaalt er wel voor, maar dan heb je ook wat. Dachten wij. Maar we hadden koud een voet op Schotste bodem gezet, of deze illusie werd bruut verstoord. De beloofde huurauto was niet geregeld, de route moesten we zelf maar uitstippelen en de uitstapjes stonden gereserveerd op data die buiten onze reisperiode vielen. Later zou blijken dat de meeste hotels ook niet echt recht deden aan de reissom.

Nu zijn wij de moeilijksten niet, dus regelden we alles ter plekke zelf wel even. Maar niet voordat we een verwoede en onbeantwoorde poging deden om in contact te komen met het servicecenter. Ik bedacht me hoe erg het zou moeten zijn om meer dan een uur in de telefonische wachtrij te staan als je écht in de problemen zit.

Enfin, wij genoten van onze reis en bewaarden de sores met de reisorganisatie voor thuis.

Eenmaal thuis kreeg ik een inkijkje in een heel lelijk stukje van de arbeidsmarkt. Namelijk dat van de werknemersangst. Het werd me snel duidelijk dat de medewerkers van de reisorganisatie zó bang waren voor hun eigen hachje, dat ze nog liever hun klant in de kou lieten staan, dan hun verantwoordelijkheid te nemen voor de gemaakte fouten. Niemand leek zich te herinneren wie de reis had geboekt of hoe met terugwerkende kracht zaken rechtgezet konden worden.

Ik zal u, mogelijk aan het genieten op uw vakantiebestemming, verder niet vermoeien met onze reissores. Maar de reisorganisatie deed in elk geval alles voor een ongeschonden blazoen. Het een en ander werd wel omlijst met loze zinnen als ‘We vinden het heel vervelend voor u’, maar blijkbaar net niet vervelend genoeg om in actie te komen.

Werknemersangst, ook wel arbeidsangst genoemd, komt op veel plekken voor. Het ontstaat wanneer werknemers zich onzeker, onkundig, bedreigd of gestrest voelen.

De basis is vaak een onveilige werksfeer die wordt gecreëerd door de werkgever, de leidinggevenden of door spanning tussen werknemers onderling.

Ook een te hoge werkdruk, zorgt ervoor dat veel werknemers constant het gevoel hebben dat zij niet kunnen voldoen. Faalangst en het imposter syndroom - de angst dat men er achter komt dat je eigenlijk niet capabel bent voor je werk en dat je de boel een beetje zit te bedriegen – krijgen dan ruimbaan om op te spelen. Ook onzekere arbeidsvoorwaarden kunnen leiden tot angst. Tijdelijke contracten, frequente reorganisaties, technologische ontwikkelingen die werk overnemen en de voortdurende dreiging van ontslag vormen een rijke voedingsbodem voor werknemersangst.

Alles is eigenlijk terug te brengen naar de angst om geen controle te hebben over je werk. De gevolgen van werknemersangst zijn aanzienlijk voor zowel werkgevers als werknemers. Het bespreekbaar maken kan een hoop fouten, gevaarlijke situaties, boetes, ziekteverzuim, burn-outs en reputatieschade voorkomen. Hiervoor moet je wel even flink naar de basis van je bedrijfsprocessen durven kijken en een klagende klant niet louter afdoen als een lastig casusje.

Reacties
Categorieën